Onderzoek neemt inzet eindejaarsgeschenken Belgische bedrijv
Onderzoek neemt inzet eindejaarsgeschenken Belgische bedrijven onder de loep.  - mondialwhite

Onderzoek neemt inzet eindejaarsgeschenken Belgische bedrijven onder de loep.

Onderzoek komt tot merkwaardig resultaat. De oorzaak van minder eindejaarsgeschenken is tweeërlei. En niet van budgettaire maar van puur praktische aard.

Merkt u het zelf ook ?  U ontvangt met eindejaar minder eindejaarsgeschenken.  We zijn gaan checken wat hiervan de oorzaak is.  Hoewel we dachten het antwoord op voorhand te kennen.  Inderdaad, besparingen. 


Waarom besteden bedrijven minder budget aan eindejaarsgeschenken ?

Een onderzoek ondervroeg tientallen bedrijven om te weten waarom ze minder geschenken geven aan klanten.  Verbazend genoeg noemt maar 6 % van de ondervraagden budgetredenen.  De economie doet het goed, de beurswaarde en winsten van de overgrote meerderheid van de bedrijven is op het hoogste punt sinds vele jaren.  

En daarenboven is een eindejaarsgeschenk voor 50 % fiscaal aftrekbaar en is de BTW te recupereren.  Het kost een bedrijf zeer weinig.  Dus men geeft niet minder eindejaarsgeschenken om budgettaire redenen.  Maar waarom dan wel ? 


Budget genoeg.  Is de reden dan dat klantentrouw geen belang meer heeft ?


We dachten ook dat klantentrouw niet meer belangrijk is voor bedrijven omdat men tegenwoordig zo gemakkelijk van leverancier kan veranderen.  Maar net dat is een punt dat vele bedrijven nu bovenaan zetten.  De klant moet weer in het centrum komen omdat een trouwe klant een rendabele klant is.  En het wegstappen van een leverancier nog nooit zo gemakkelijk. 


Maar wat is dan de reden dat bedrijven minder eindejaarsgeschenken geeft aangezien het budget geen probleem is en de klant belangrijker is dan ooit ? 

Minder eindejaarsgeschenken, enkel door 2 praktische redenen.


Wel, verbazend genoeg is de oorzaak tweeledig en gewoon van praktische aard. 
De belangrijkste reden die men geeft om geen eindejaarsgeschenken te geven is dat men ze gewoon niet meer tot bij de klant krijgt.

Vroeger had men veel meer persoonlijk contact met de klanten.  Nu gebeurt alles veel meer op afstand, via digitale kanalen en is de ploeg van sales die klanten bezoeken sterk uitgedund.  En het geschenk opsturen kost veel geld met nog het risico dat het gebroken of bij de verkeerde persoon toekomt. 


Met stip belangrijk probleem : we vinden niets dat iedereen leuk vindt.

Als tweede reden hoor je constant dat men er niet uit geraakt wat men nu net aan de klanten gaat geven.  Men komt maar niet tot een geschenk dat iedereen leuk vindt.  Dus besluit men maar om niets te geven. 
Begrijpelijk dat we zeer verbaasd waren over de uitkomst van onze enquête.


Als Mondial Gifts willen we onze klanten ontzorgen. 

We zijn dan ook gaan brainstormen hoe we hier specifiek konden helpen.  Want de behoefte om klanten waardering te tonen via eindejaarsgeschenken is er zeker in België. 

We bedachten de Princentclub die een oplossing biedt voor de 2 problemen.

  • U geeft de klanten een unieke code waarmee uw klant een geschenk kiezen op onze geschenksite.  Het bezorgen van het geschenk wordt hierdoor kinderspel.  U kan de code zelfs in een Kerstmail verwerken !

  • De klant kan zelf zijn geschenk kiezen uit 3 prijsklassen en een groot aanbod.  Dus u bent 100 % zeker dat uw klant echt blij is met zijn of haar keuze.

  • De klant haalt zelf zijn geschenk op in een UPS/Kiala punt in zijn of haar buurt.  Wanneer het past en in alle discretie. 

Hier meer info over PRINCENTCLUB