Een loyalty programma loont
Een loyalty programma loont - mondialwhite

Een loyalty programma loont

Consumenten die deelnemen aan een loyaliteitsprogramma shoppen vaker via verschillende kanalen en geven meer uit. Dat blijkt uit onderzoek van Epsilon en GfK Custom Research North America.

Meer dan 700 consumenten werd gevraagd naar de wijze waarop ze aankopen deden voor de feestdagen, en de impact van retail loyaliteitsprogramma's. Deze programma's zorgden voor een toename in de verkoop en voor een trouwere klantenschare, concluderen de onderzoekers. Het is dus een belangrijke manier om herhaald bezoek te realiseren en de verkoop te stimuleren.

Consumenten die deelnemen aan loyaliteitsprogramma's gaven 14 procent meer uit dan de gemiddelde consument. Daarnaast kopen ze ook meer via verschillende kanalen. Van de consumenten die niet aan dergelijke programma's deelneemt heeft bijna de helft de kerstinkopen alleen in fysieke winkels gedaan. Bij de deelnemers daalt dit percentage naar 22 procent. Bijna tweederde van deze respondenten winkelt online en 41 procent bestelde iets via de catalogus of per e-mail.

Ook blijkt de invloed van loyaliteitsprogramma's groot bij de keuze voor een retailer. Ruim de helft 58 procent, van de deelnemers zegt dat een lidmaatschap van invloed is geweest bij de keuze van het bedrijf.